Proteinbar: Din vej til at få nok protein i en travl hverdag med træning

Proteinkilden på farten

Proteinbarer er en nem og hurtig måde, at skyde genvej til alle de vitaminer og mineraler, som en aktiv krop har brug for. Det er helt uden besvær og uden større overvejelser, at man kan smide en lille proteinbar i sidelommen og kun fokusere på sin travle hverdag og sin yndlingstræning.

I modsætning til eksempelvis proteinpulver, kræver proteinbaren ingen forberedelse eller rengøring og den kan smug-spises på farten eller hygges med over en kop to-go kaffe. De fleste kvindelige træningsentusiaster og sportsudøvere foretrækker proteinbaren, men også flere og flere mænd slutter sig til denne hurtige og kompakte løsning. Særligt omhandler dette også lysten til den gode smag og konsistens som mange proteinbarer lykkedes at ramme.

Det smarte ved proteinbaren er udover sin funktion som træningssupplement, at den vil mætte ret meget, eftersom protein er det stof kroppen reagerer kraftigst på, ved at udsende signaler til hjernen, om at man ikke længere er sulten. Hvis der er tale om en før-træningsbar, så vil det også være smart at proteinbaren ikke ligger tungt i maven, men stadig mætter og give musklerne nok protein at trække på, så man kan opgradere inden næste træningspas.

Få her skabt dig et overblik over det typiske indhold i proteinbarer, hvilken protein man bør overveje samt mængderne. Dette er en overbliksguide, så man kan gøre sig klar over, hvilke overvejelser der er vigtigst, når man skal vælge sin personlige favorit af proteinbar.

proteinindholdet der betaler sig

Udover det tætpakkede indhold af protein, indeholder de fleste proteinbarer eksempelvis biotin og c-vitamin. Dermed vil et diætsupplement i form af en hurtig proteinbar efter træning, gøre det muligt at genoprette flere næringsbalancer.

Hård fysisk træning kræver solid og velplanlagt kost, for ikke at tappe for meget på kroppens resurser og vitaminer. Blandt andet stoffet biotin, er stoffet der styrker negle og hår og samtidig gør det lettere for kvinder, at blive gravide. Derfor vælger de fleste mærker af sportsernæring, at imødekomme flere behov samtidig, for bedst muligt at skræddersy den hurtigste og mest omfattende på-farten-løsning for de bevidste forbrugere.

Sukkerindholdet vil altid holdes på et minimum og de fleste mærker benytter sig af den skarpe søde smag fra Stevia-planten. Ved de fleste smagsvarianter, kan den bidende smag fra Stevia ikke smages, da der vil have været et fokus på at skabe en velbalanceret smagssammensætning, såsom eksempelvis: Fudge Brownie, Chocolate Chip Cookie, Chocolate Caramel m.fl.

Fedtindholdet vil ligge lavt, til trods for at smagen burde få en til at tro, at man syndede! Fedtindholdet ligger typisk mellem 5-6 gram per 100 gram. Og af disse vil kun halvdelen være mættede fedtsyre. Dette vil dog variere en smule fra mærke til mærke.

Ligeledes kan indholdet af kulhydrat variere meget, mere end fedtindholdet, da mængden af kulhydrat også ofte omhandler om der er tale om en før-træningsbar eller en efter-træningsbar. Under intens cardio træning, kan en hurtig proteinbar med et højere indhold af kulhydrat redde en tapper løber, fra at gå kold under slutspurten og derfor bør kulhydrat ikke undgås for enhver bekostning. Stadig kan mange mærker tilbyde et lavt indhold af kulhydrat, hvis man ønsker en diæt, der skærer kulhydraterne fra eller hvis man foretrækker at indhente sit behov for kulhydrat igennem ens yderligere diæt.

Indholdet af protein i din bar

Men der hvor man skal holde særligt øje er selvfølgelig i forhold til indholdet af protein. Indholdet af protein bør ikke tænkes som ”des højere, des bedre”, men snarere omhandle overvejelsen om ens personlige proteinbehov, ud fra diæt, træningsindsats og målet for træningen. Indholdet af protein vil typisk bestå af valleprotein, eller også kaldet mælkeprotein, da denne type af protein let optages og er billig at dyrke.

Ligeledes har flere andre kilder af protein vist sig besværlige at nedbryde, uden komplikationer. Eksempelvis soyaprotein, har vist sig at kunne bringe kvinders hormoner ud af balance og resultere i alt fra pletblødninger til enkelte kræfttilfælde. Stadig findes der dog, særligt rettet mod laktoseintolerante brugere, både mærker der udbyder proteinbarer med proteinkilder opbygget omkring ris, ærte, hamp eller bønne-protein.

Det kan oftest også vise sig med gode resultater at blande sine proteinkilder, så kroppen beriges med flest mulige sammensætninger af protein, til at opbygge musklerne, et stædigt løft efter det andet. Ligesom at den bedste træning bør tænkes i variationer og med konstante ændringer, så kan proteinbarerne altså for bedste resultat skiftes imellem.

Hvordan kommer jeg i gang med kosttilskud?

De fleste leverandører tilbyder startpakker, så man kan prøve sig frem med smagsvarianterne og finde sin favorit-træningsmakker! Disse startpakker kan anbefales, så man ikke pludselig har et lager af en smagsvariant, der ikke passer til ens personlige smag. Og siden proteinbarerne de seneste år er blevet mere og mere populære, så findes der en bar til hver en sød tand! Derfor er det vigtigt, at stille krav til smagen og måske overveje at udskifte fra tid til anden, for at bevare glæden ved smagen.

Hvis man har taget stilling til indholdet man ønsker af sin proteinbar og fundet sin smag, så er det simpelt og legende let, at ramme sin krops behov og altid være ubesværet forberedt på en snigende sult eller et efter-trænings boost.

Konsistensen

Udover smag, finder folk sig oftest mest utilfreds med konsistensen af proteinbarer, derfor kan man med lidt overvejelse læse sig til om, der er tale om en ”soft-bar” eller en almindelig bar. ”Soft-baren” vil have en blød og cremet konsistens og de fleste finder den lettere at få ned i en fart. Den almindelige proteinbar vil være hårdere og mange beskriver flere af disse som ”tørre.” Der findes talrige blogs, der anmelder næsten alle proteinbarer, især de af de sportsmærker, som anerkendes af sportsudøvere. Disse steder vil næringsindhold og smagsvarianter gennemgås i detalje, af brugere – for brugere.

Hvad skal jeg være opmærksom på?

Det er vigtigt at huske, at selvom man dyrker daglig fysisk træning, så har kroppen ikke behov for mere end 2 gram protein pr. kg. kropsvægt, med mindre der er tale om muskelopbyggelse på et eliteplan. Derfor skal man altid overveje hvor meget protein man i forvejen ernære sig, igennem sin almindelige kost og dertil overveje hvornår et supplement kunne forbedre de strukturer hvori man i forvejen navigerer ud fra.

Det er også vigtigt, at man forstår at proteinbaren er et supplement til en sund og næringsrig kost og at denne ikke fuldt ud kan erstattes. Dette skyldes blandt andet, at tarmene har behov for større mængder at bearbejde, for at vedligeholde sund tarmflora og ligeledes at variation i kosten, afkræver langt mere end spring fra den ene proteinbar til den anden. Derfor bør man altid først og fremmest fokusere på sin primærkost og derefter forbedre den med supplementer. Her vil proteinbaren være særligt effektiv, hvis der er visse tidspunkter på dagen, hvor det ikke er muligt at nå et større velovervejet måltid.

Det kan være svært at sortere i de mange udbud og mærker indenfor proteintilskud, men så længe man forholder sig til proteinbarer, der er godkendt af Dansk fødevaretilsyn, så er der ingen fare på fære. De fleste mærker kan fås på tilbud, hos flere netbutikker og fitnesskæder. Hvis prisen er en medspiller, kan der altid søges efter aktuelle tilbud – også selv hvis man længe har fundet sit eneste rigtige mærke!